Direktlänk till inlägg 9 januari 2012

Purjolökspaj med sås och ärtor

Av Pete - 9 januari 2012 21:18

Pajen är nog den bästa jag någonsin har lagat. Må vara att det är den första någonsin, men den blev faktiskt riktigt god! Jag såg Jamie Oliver göra nåt liknande på tv, men eftersom jag är värdelös på att skriva upp recept så frilansade jag från eget huvud. Pajen i sig vinner väl ingen skönhetstitel, men smaken var desto bättre.


Innehåll:


Två purjolökar

3dl gräddfil

Tärnat fläsk

En skvätt vatten

Smördeg

Valnötter

Ärtor

Valnötter

Salt och peppar


Tid för tillagning: På tok för lång tid, men med lite rutin så kanske det tar en timma...


Inledning


    


Till en början stekte jag fläsket i en stekpanna. Under tiden som fläsket fräste så delade jag purjolökarna längsled. och spolade ur dom med vatten och klippte ner dom i lagom stora delar i stekpannan. Salt och peppar åkte i efter smak och sedan på med ett lock på stekpannan. Efter ett tag var purjon lagom mjuk, men det saknades lite vatten... Så jag slog på en skvätt eller två och sedan i med gräddfilen. Ugnen satte jag på ungefär 200-225 grader. Under tiden som stekpannan skötte sitt så tog jag färdig smördeg som jag strödde söndersmulade valnötter på och vek dubbel, så att valnötterna liksom var inbakade i degen. Vad jag inte visste då var att smördeg är kletigt så det där med att kavla ut den gick inte så bra... Men efter en smärre heroisk insats med en kniv så lostnade den från skärbrädan. Vid det här laget ansåg jag att äventyret med stekpannan var över. Slog på allt i en stor sil som stod över en bunke och lät det rinna av ett tag. Det som rann av blir sedan såsen. Nu var det dags att slänga i den avrunna purjolöksröran i en smörad form. (Tyvärr var den jag använde aningen stor, så det blev inte så snyggt...) På med smördegen OVANPÅ och in i ugnen tills smördegen var klar.


Servering



Serverades med ärtor och såsen. Kalasgott och detta kommer jag definitivt ge mig på igen!


Nästa gång...


Nästa gång jag ger mig på det här så struntar jag i valnötterna. Det var bara besvärligt att ha dom i smördegen... Jag kommer nog smula ner dom i purjolöksröran istället. Jag ska också ha mer gräddfil i så att jag får lite mer sås. I övrigt är jag nöjd!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pete - 13 januari 2012 12:02

Som abitiös suktare efter ny inspiration så följer jag givetvis Sveriges Mästerkock slaviskt. En av deltagarna gjorde något som jag tyckte verkade spännande i uttagningarna. Han gjorde handrullad äggfri pasta. Det tyckte jag lät gott och spännande så...

Av Pete - 13 januari 2012 12:00

För detta behäver du en telefon, numret till närmsta pizzeria med utkörning och kontanter.   1. Slå numret till pizzerian 2. Beställ det du vill ha 3. Betala med kontanterna när pizzan levereras   Smaklig måltid! ...

Av Pete - 12 januari 2012 20:00

Jag har länge funderat på att göra haggis. Ett problem är att det tydligen inte är tillåtet att sälja inälvor från får, då det räknas som otjänlig föda (eller nåt i den stilen). Men så för ett tag sedan så såg jag en engelsman på tv som gjorde haggis...

Av Pete - 12 januari 2012 11:48

Här om dagen blev jag otroligt sugen på att ge mig på créme brylée, men jag har aldrig gjort något liknande innan... Dessutom har jag diabetes, så det där med att ha i socker går bort. Som tur är så har jag hittat ett näst intill magiskt "socker" som...

Av Pete - 11 januari 2012 14:42

              Denna makiska macka är otroligt mäktig. Två små tårtbitar räcker gott och väl till en middag, och med lite valfri kall sås att dippa mackan i tillsammans med en grönsallad så blir måltiden en riktig festmåltid.   Det som behö...

Presentation

Salt och vatten -en blogg med mestadels medioker mat som är lagad med stort engagemang och som ibland faktist går att äta.

Top-10...

Topp 10 denna veckan handlar om kryddor och örter som kan vara lite ovanliga och udda att ha i maten, men som har potential att lyfta vilken måltid som helst.

 

10:     Chili Explosion

9:       Muskot

8:       Rosmarin

7:       Kummin

6:       Vitpeppar

5:       Paprikapulver

4:       Curry

3:       Grovmalen svartpeppar

2:       Dill

1:       Havssalt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Relaterade länktips

Övrigt

Matbloggstoppen

Gästbok


Skapa flashcards